Zomervakantie

Een hele zomervakantie met kinderen, kinderen en kinderen. Zeker in de zomer word je je ervan bewust dat het leven met kinderen, hoeveel vaardigheden je als ouder ook bezit en hoe leuk de kinderen ook zijn, een uitputtende taak is met tegenstrijdige behoeften. De kinderen zijn luidruchtig als jij stilte wilt. Ze eisen aandacht wanneer we tijd onszelf nodig hebben en laten alles slingeren als we net opgeruimd hebben. En het kibbelen, het plagen en de discussie over de kleinste dingen: ‘Ik wil mijn tanden niet poetsen!’, ‘Waarom moet ik mijn pyjama aan?’ ‚Dit T-shirt is stom’. Om nog maar te zwijgen van alle kibbeltjes en onenigheden onderling.

Onder deze omstandigheden vervalt menig ouder terug in zijn oude gewoontes. De glans van het eerdere succes vervaagt langzaam. Deze benadering is hetzelfde als het leren van een nieuwe taal – Frans of Chinees. Nu realiseer je je dat het nog lastiger is dan dat.

Tijdens het leren van deze nieuwe taal, leren we een tijdperk met een andere taal af, een die de generaties voor ons gebruikten. Die zinnen bevatte als: ‘Waarom kun je niet gewoon?’, ‘Je bent altijd’, ‘Jij doet nooit’, ‘Wie heeft dat gedaan?’, ‘Wat is jouw probleem?’ Dus ook als je terugvalt deze zomer en denkt dat je alle vaardigheden bent vergeten zou Haim Ginott je dit hebben willen zeggen: ‘Dit is hoe ik het zie: het grootste doel is om manieren te vinden die onze kinderen zullen helpen om menselijk en sterk te worden. Wat hebben we eraan als we een net, beleefd en charmant kind hebben die mensen ziet lijden zonder actie te ondernemen? Wat hebben we bereikt als we een kind grootbrengen dat briljant is maar zijn verstand gebruikt om anderen te manipuleren? En willen we echt kinderen die zo stabiel zijn dat ze zich aanpassen aan een onrechtvaardige situatie?

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben niet tegen een beleefd, net of slim kind. De cruciale vraag voor mij is: welke methoden zijn gebruikt om dit te bereiken? Als de methodes beledigend, aanvallend of bedreigend zijn geweest, kunnen we er zeker van zijn dat we dit kind ook leren om te beledigen, aan te vallen en te bedreigen. Als ze we echter methodes gebruiken die menselijk zijn, leren ze iets veel belangrijkers dan een reeks vaardigheden. We hebben een kind laten zien hoe hij een persoon kan zijn; een mens die zijn leven kan leiden met kracht en zelfrespect.

Anderen die dit hebben gelezen, bekeken ook:

Wees authentiek, ook met je eigen gevoelHow2talk2kids: Een beschrijvende taalEmotionele eerste hulpTel tot 10 en haal adem, & Verschil in methoden

Dit vind je wellicht ook interessant

Ruzie tussen broers en zussen

Zelfvertrouwen stimuleren

Mijn kind luistert niet!

Baas over eigen lijf. Zo leg je dat uit

Alle gevoelens accepteren

Omgaan met driftbuien

10 manieren om kinderen te (bege)leiden zonder straf! Hoe dan?