Twee dezelfde sokken

Je zoon van 3 heeft zich voor het eerst zelf aangekleed en staat voor je in de hoop dat je het ziet. In plaats van: ‘Grote jongen’. Beschrijf wat je ziet: ‘Ik zie dat je je trui goed hebt aangedaan, het merkje zit in je nek. De rits van je broek zit dicht. Je hebt 2 dezelfde sokken aangetrokken en je hebt je schoenen aangedaan. Wat heb jij een hoop verschillende dingen voor elkaar gekregen!’

Ik merkte doordat ik beschrijvend ging prijzen, de kinderen zich bewuster werden van hun eigen kracht en dat ze deze meer waardeerden. Dit was echt een cadeautje voor me, gezien alle inspanningen die ik de afgelopen weken had verricht om knutsels en prestaties te beschrijven. Het is immers veel makkelijker om te zeggen dat je iets ‘geweldig!’ vindt, dan er echt naar te kijken, het in je op te nemen en het tot in detail te beschrijven.

Je zoon van 3 heeft zich voor het eerst zelf aangekleed en staat voor je in de hoop dat je het ziet. In plaats van: ‘Grote jongen’. Beschrijf wat je ziet: ‘Ik zie dat je je trui goed hebt aangedaan, het merkje zit in je nek. De rits van je broek zit dicht. Je hebt 2 dezelfde sokken aangetrokken en je hebt je schoenen aangedaan. Wat heb jij een hoop verschillende dingen voor elkaar gekregen!’

Ik merkte doordat ik beschrijvend ging prijzen, de kinderen zich bewuster werden van hun eigen kracht en dat ze deze meer waardeerden. Dit was echt een cadeautje voor me, gezien alle inspanningen die ik de afgelopen weken had verricht om knutsels en prestaties te beschrijven. Het is immers veel makkelijker om te zeggen dat je iets ‘geweldig!’ vindt, dan er echt naar te kijken, het in je op te nemen en het tot in detail te beschrijven.

Dit vind je wellicht ook interessant

Ruzie tussen broers en zussen

Zelfvertrouwen stimuleren

Mijn kind luistert niet!

Baas over eigen lijf. Zo leg je dat uit

Alle gevoelens accepteren

Omgaan met driftbuien

10 manieren om kinderen te (bege)leiden zonder straf! Hoe dan?