‘Ik verveel me! Er is echt helemaal NIKS te doen…’
Ook tijdens een rustig weekend kan je kind het lastig vinden om zich te vermaken. Onze tip: vul die lege tijd niet in, maar help hem de verveling te omarmen!
De voordelen van verveling:
- Verveling geeft kinderen de kans gedachten te laten dwalen en creativiteit te laten stromen. Misschien bedenkt je kind een nieuw spel of ontwikkelt hij een ander bewustzijn. Daar heb je tijd en ruimte voor nodig.
- Een kind dat zich verveelt, leert denken in oplossingen. Zelf leuke en nieuwe manieren bedenken om je te vermaken is heel belangrijk voor hun ontwikkeling en zelfvertrouwen.
- Niks doen zorgt ervoor dat de hersenen kalmeren en herstellen van alle prikkels die ze dagelijks te verwerken krijgen.
- Kinderen leren op zichzelf te zijn en hun eigen tijd te beheren.
Door het gebruik van schermen vervelen kinderen van nu zich een stuk minder dan vorige generaties. Hun hersenen zijn anders bedraad dan de onze, en hun gedachten zijn snel gevoed. Maar die gedachten worden dus óók een stuk minder de vrije loop gelaten. Zonde!
Zo help je je kind zich te vervelen:
- Als eerste: stop met je kinderen entertainen. Zit het erg in jullie systeem? Bouw het dan af. Begin bijvoorbeeld samen met je kinderen aan een activiteit (zoals kleuren) en stap daar na een paar minuten uit. Of luister maar half als je kinderen klagen dat ze zich vervelen. Zodra ze snappen dat jij hun tijd niet voor ze gaat invullen, worden ze creatief en gaan ze zelf iets bedenken.
- Prop de weekenden niet te vol. Voetbalwedstrijden, verjaardagsfeestjes, speelafspraakjes en activiteiten met het gezin hoeven niet allemáál. Probeer wat vrije tijd in te lassen waarin je kind gewoon even kan ‘zijn’.
- Heb je de tijd, hang dan zelf ook wat rond. Of ga samen een stukje wandelen. Vertel je kinderen dat niks doen goed is voor de geest. Dit zijn gouden momenten om een band met je kinderen op te bouwen. Grote kans dat ze met een spelletje aankomen, of iets anders om samen te doen.
- Maak een verveel-lijst met dingen die je kinderen kunnen doen of waar ze naartoe kunnen gaan. Bedenk samen leuke activiteiten om erop te zetten, zoals een toneelstukje opvoeren, een fort bouwen, een kaartspel spelen, koekjes bakken of een danswedstrijd houden. Zet schermtijd niet op deze lijst: het gaat erom dat ze blij worden van hun eigen creativiteit. Hang de lijst goed in het zicht, en laat het verder aan hen!
Voortaan kun je op ‘Ik verveel me’ dus antwoorden: ‘Ik ben benieuwd wat je bedenkt!’