Cirkel-Cirkel-Punt-Punt

De eerste keer dat ik probeerde om beschrijvend te prijzen kwam mijn zoon van 5 thuis uit school, schoof me een velletje papier met allerlei krabbels onder mijn neus en vroeg: ‘Is dit goed?’ Mijn eerste reactie was een automatisch: ‘Héél goed!’ Toen herinnerde ik me dat ik moest beschrijven, maar hoe doe je dat met gekrabbel? Ik zei: ‘Nou, ik zie cirkel, cirkel, cirkel … zigzag, zigzag, zigzag … punt, punt, punt, punt, punt, punt en schuine streep, schuine streep!’ ‘Ja!’ knikte hij enthousiast. Ik zei weer: ‘Hoe kwam je erop om dit te doen?’ Hij dacht even na en zei toen: ‘Omdat ik een kunstenaar ben.’

Het is een wonderlijk proces: de ouder beschrijft en het kind prijst zichzelf.

Zoals eerder verschenen op www.gezinnig.nl

Lees ook

Anderen die dit hebben gelezen, bekeken ook: Minder gesteggel, minder strijdRise & ShineWaarom How2talk2kids?

Dit vind je wellicht ook interessant

Ruzie tussen broers en zussen

Zelfvertrouwen stimuleren

Mijn kind luistert niet!

Baas over eigen lijf. Zo leg je dat uit

Alle gevoelens accepteren

Omgaan met driftbuien

10 manieren om kinderen te (bege)leiden zonder straf! Hoe dan?