Hoe echt contact te maken na schooltijd: meer dan alleen ‘Hoe was ‘t op school?’
Als ouders wachten we vaak met spanning op onze kinderen bij het schoolplein, de BSO of thuis, vol verwachtingen over hun schooldag. Maar hoe vaak hebben we de standaardvraag gesteld: “En? Hoe was ‘t op school?” en slechts een vluchtig “leuk” of “saai” als antwoord gekregen? Dit kan frustrerend zijn, maar het nodigt ons uit om onze benadering te heroverwegen.
Waarom is “Hoe was ‘t op school?” niet altijd effectief? Het kan zijn dat deze directe vraag voor kinderen te overweldigend is. Misschien is het niet specifiek genoeg, of wordt het niet op het juiste moment gesteld. Kinderen, net als volwassenen, hebben tijd nodig om te landen en zich open te stellen voor een gesprek.
De kunst van het maken van verbinding met je kind na schooltijd begint met een warme begroeting. “Hey, wat fijn om je weer te zien!” gecombineerd met een knuffel of een high-five kan een wereld van verschil maken. Dit gebaar van liefde en aandacht stelt de toon in voor een open en eerlijke dialoog.
Het is essentieel om sensitief te zijn voor het moment dat je kind wel iets wil vertellen. Kinderen praten op hun eigen tempo en kiezen zelf het moment dat ze zich open willen stellen. Door interesse te tonen en op een ander moment creatieve vragen te stellen, zoals “Met wie heb je gespeeld in de pauze?” of “Wat vond je leuk of minder leuk vandaag?”, moedigen we hen aan om meer te delen over hun ervaringen.
Timing is alles. Dit betekent dat we als ouders soms moeten wachten tot het juiste moment, zoals tijdens het eten, het bedritueel of bij het voorlezen. Door deze momenten te benutten en ons volledig op onze kinderen te richten, laten we zien dat we echt geïnteresseerd zijn in hun wereld.
Het doel van deze benadering is om een liefdevolle en effectieve manier van communiceren te creëren die kinderen aanmoedigt om hun ervaringen te delen. Het gaat om het creëren van een ruimte waarin kinderen zich open en vrij voelen om te spreken, zonder druk of verwachtingen.
In de Howtotalk-methode leren we hoe we op een respectvolle manier kunnen communiceren met onze kinderen, grenzen kunnen stellen zonder te kwetsen, en hen kunnen helpen bij het oplossen van problemen en het maken van keuzes. Dit leidt niet alleen tot een betere sfeer in huis, maar bevordert ook het zelfvertrouwen van het kind.
Dus de volgende keer dat je kind van school komt, probeer dan deze tips toe te passen. Verwelkom ze met open armen, geef ze tijd om te landen en wees klaar om te luisteren wanneer ze klaar zijn om te praten. Door deze aanpak te hanteren, bouwen we aan een sterke, positieve band met onze kinderen, een band die hen ondersteunt in hun groei naar zelfstandige, zelfverzekerde individuen.