Omschrijving
‘Ik ga niet naar mijn kamer, jij bent niet de baas over mij!’
‘Je doet gewoon wat ik zeg!’
Na dit bekende tafereel voelen zowel kind als ouder zich boos. Gelukkig kan het ook anders. How2talk2kids – Effectief communiceren met kinderen is geschikt voor alle ouders met kinderen tussen 2 en 20 jaar en biedt communicatievaardigheden die zorgen voor een betere sfeer in huis. En, minstens zo belangrijk: voor meer zelfvertrouwen en een positiever zelfbeeld bij kinderen.
Van dit boek boordevol bruikbare tools, praktijkvoorbeelden en strips zijn inmiddels 110.000 exemplaren verkocht. De 12e druk verscheen in mei 2022.
Je leert:
- beter omgaan met heftige gevoelens van je kind
- uitnodigen tot meewerkend gedrag
- grenzen stellen terwijl de relatie met je kind zich verdiept
- hoe je je kind verantwoordelijkheid laat nemen voor zijn gedrag en met oplossingen laat komen
- autonomie aan te moedigen
- je kind effectief te prijzen en te bevrijden van rollen
De inhoud van How2talk2kids
How2talk2kids – Effectief communiceren met kinderen bevat zeven hoofdstukken:
Hoofdstuk 1: Omgaan met gevoelens
Veel ouders zijn geneigd gemiep weg te wuiven, gehuil te sussen en boosheid de kop in te drukken. Maar een kind dat zich gehoord en gezien voelt, komt eerder tot bedaren en staat daardoor ook eerder open voor wat er tegen hem wordt gezegd. Hij voelt zich waardig en getroost, want zijn emotie doet ertoe. In dit hoofdstuk leggen we uit hoe je stil kunt staan bij de gevoelens van kinderen. Zonder oordeel, en zonder je eigen grenzen uit het oog te verliezen.
Hoofdstuk 2: Coöperatief gedrag
We hebben allemaal weleens een kort lontje. Vaak stapelen ergernissen zich op: je vraagt voor de zoveelste keer of die jas even opgehangen kan worden, en op een dag ontplof je. Door kinderen op een positieve manier uit te nodigen om mee te werken, blijft het een stuk gezelliger in huis. Intussen nemen het zelfvertrouwen en oplossend vermogen van je kind alleen maar toe. In dit hoofdstuk leer je 7 manieren om je kind mee te krijgen en intussen in goed contact te blijven.
Hoofdstuk 3: Alternatieven voor straf
Je kind straffen als hij over grenzen gaat heeft niet zo veel zin. Hem uitleggen wat de consequenties van zijn gedrag zijn wél. En ook hier geldt: maak ruimte voor de emoties van je kind, dan blijf je in contact. Dit hoofdstuk gaat over grenzen stellen, grenzen bewaken en je kind zich verantwoordelijk laten voelen voor zijn gedrag. En als dat allemaal niet werkt: over het samen oplossen van problemen. Zo laat je je kind in zijn waarde – en leert hij hetzelfde te doen voor anderen.
Hoofdstuk 4: Aanmoedigen autonomie
Hoe kunnen we kinderen helpen zelfstandige, onafhankelijke mensen te worden? Door ze te laten ervaren. Hoe moeilijk het ook is: door teleurstellingen er te laten zijn, en door niet meteen antwoord te geven op elke hoe-zit-dat-vraag, leert je kind onderzoeken, analyseren en concluderen. Natuurlijk blijf je in de buurt. Door begrip te hebben voor zijn worsteling en je kind te leren zichzelf te helpen, voorzie je hem van misschien wel het allerbelangrijkste: autonomie en zelfvertrouwen. Daar gaat dit hoofdstuk over.
Hoofdstuk 5: Effectief prijzen
Onze vertrouwde manier van complimenten geven is niet de meest behulpzame. Lastig, want wie roept er niet direct ‘Wat móói!’ bij een tekening van zijn kind? En wat is daar eigenlijk mis mee? In een notendop: als alles maar fantastisch gevonden wordt, kunnen kinderen gaan twijfelen aan de woorden van hun ouders. Wat vinden ze er nou écht van? Ook kunnen ze de druk voelen om een volgende keer net zo goed te presteren. In dit hoofdstuk staan we stil bij een alternatief: beschrijvend prijzen. Daarmee leert je kind zichzelf te prijzen – het allergrootste compliment.
Hoofdstuk 6: Bevrijden van rollen
Van ‘ik moet ook altijd op jou wachten’ tot een liefdevol ‘mijn klunsje in huis’: je kind een rol toebedelen of een etiket opplakken lijkt onschuldig, maar kan langdurige gevolgen hebben. Je kind gaat zich naar zo’n rol gedragen en kan zichzelf steeds moeilijk ‘anders’ zien. Hij denkt: tja, ik bén ook gewoon langzaam. Of: iedereen weet dat ik onhandig ben. In dit hoofdstuk staan we stil bij hoe je kinderen kunt bevrijden van zo’n rol of etiket. Door te focussen op wat een kind nog meer in zijn mars heeft, kan hij worden wie hij wil zijn – zonder de belemmerende gedachten en overtuigingen van wie dan ook.
In het laatste hoofdstuk (7) staan we stil bij hoe we bovenstaande vaardigheden kunnen combineren.